کد مطلب:34576
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:14
آيا در قرآن كريم تقسيم خير و شر، خوب و بد (به اين معنا كه منشأ خيرات، خداوند و شرور منشأ ديگري داشته باشند) وجود دارد؟
در اين جهت ترديدي نيست كه قرآن كريم خالق و آفريننده هر چيزي را خدا ميداند. همانطوري كه خدا را مبدا حيات ميداند و ميگويد حيات به دست خداست، او را مبدا و منشا موت (همان كه ما او را بدي ميدانيم) نيز ميداند «يُحْيي وَ يُميتُ»بقره/258 نه اينكه خداوند زنده ميكند، يك چيز ديگري هست كه ديگر مربوط به خدا نيست و او ميميراند. يا مثلاً: «وَ اَنَهُ هَوَ اَضحَكَ وَ اَبكي وَ اَنَهُ هَوَ اَماتَ وَ اَحيي» نجم/44 ـ 43 اوست كه ميخنداند يا موجبات سرور را فراهم ميكند و هم اوست كه ميگرياند يا موجبات گريه و ناراحتي را به وجود ميآورد. «اَلََُّذي خَلَقَ المَوتَ وَ الْحَيوهَ لِيَبلُوَكُمْ اَيٌكُمْ اَحسَنُ عَمَلاً» مُلك/2 خدايي كه هم مرگ را آفريد و هم زندگي را آفريد. «وَ لَنَبْلُوَنَكُمْ بِشَيءٍ مِنَ الْخوفِ وَ الجوعِ وَ نَقصٍ مِنَ الاَموالِ وَ الاَنفُسِ وَ الثَمَراتِ وَ بَشِرِ الصابرينَ» بقره/156 شما را تحت آزمايش قرار ميدهيم به نقصها و كمبودهائي در ناحيه مال يا در ناحية جان به انواع مختلف. «اَلْحَمْدُ اللهِ الَّذي خَلَقَ السَّمواتِ وَ الاَرضَ وَ جَعَلَ الظُلُماتِ وَ النورَ» انعام/1 سپاس خدايي را كه آفريننده آسمانها و زمين است و قرار دهنده نور و ظلمت. اين جمله «و قرار دهنده نور و ظلمت» معلوم است كه مي خواهد يك عقيده خاصي را نفي كند كه همان عقيده يزدان و اهريمن باشد، كه خدا مبدأ نور است نه مبدأ ظلمت، و مبدأ ظلمت كس ديگري است؛ اين طور نيست، مبدأ همه خداست. پس در اين جهت ما نبايد ترديد داشته باشيم كه آيا يك فكر ثنوي در قرآن وجود دارد؟ خير،فكر ثنوي در قرآن وجود ندارد.
مجموعه آثار شهيد مطهري ج4 - توحيد
شهيد مطهري
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.